Så håller du en hälsosam livsstil under graviditeten

Livsstil,Tips | måndag september 14 2020 | Comments Off on Så håller du en hälsosam livsstil under graviditeten

Att vara gravid kommer med en hel del förändringar i vardagen. Men det finns också mycket som förblir detsamma. När det exempelvis kommer till hälsan är de stora punkterna om kost och motion fortfarande mycket aktuella. Men det kan behövas göra små justeringar här och där.

Om vi börjar att titta just på kosten kan gravida kvinnor dra nytta av samma tips som alla andra: att äta näringsrikt och varierat. Det är det mest hälsosamma oavsett vilka förutsättningar du har. Under graviditeten kan det dock vara värt att fokusera lite extra på vissa livsmedel samtidigt som du undviker vissa andra.

Järn är ett ämne du behöver i större utsträckning när du är gravid än annars då det är viktigt vid bildandet av nya röda blodkroppar. Många väljer dock att ta kosttillskott för att verkligen säkerställa det dagliga intaget. Du bör också ha ett större intag av folsyra under graviditeten. Och även här är det vanligt att använda sig av syntetiska alternativ.

Det finns även många andra rekommendationer när det kommer till kost för gravida, som vad du inte bör äta för att undvika en del farliga eller bara lågriskämnen för gravida kvinnor.

Motion är ju också en viktig faktor i att hålla en hälsosam livsstil och det är extra sant när det kommer till graviditeten. Träning kan underlätta en mängd vanliga besvär i områden som rygg och ben. Fokus på styrketräning är speciellt varmt rekommenderat då det ger dig chansen att bygga upp muskler som utsätts för extra stor belastning senare under graviditeten. Träning kan även underlätta förlossningen och göra det lättare att komma tillbaka i form efteråt.

Medan du ofta kan träna som vanligt i början av graviditeten dyker det upp fler och fler restriktioner ju närmare förlossningen du kommer. Att undvika saker som hopp, tunga lyft över huvudet och allmän träning i hög intensitet är viktigt att följa för att du ska hålla dig säker.