Andreas Lindfors.


Posted on april 29th, by Johanna Lind Clausen in Gästbloggare. Kommentering avstängd

Andreas Lindfors.

Idag vill jag säga varmt välkommen till Andreas Lindfors som är lic. personlig tränare, styrkträningsinstruktör och kostrådgivare. Andreas är en grymt proffsig och inspirerande kille som kommer att gästblogga här hos oss och han kommer att dela med sig av massor av tänkbara tips och råd gällande vår träning…….Ni är varmt välkomna att komma med önskemål och idéer vad som ni önskar att Andreas ska ta upp. Här kommer lite allmänt om träning och svar på de frågor som jag har fått skickat till mig.

Önskar Ni få en personlig rådgivning eller ett skräddarsytt träningsprogram eller få komma i kontakt med Andreas är ni välkomna att maila mig på: Johanna.lind.clausen@gmail.com. Till denna mailadress kan ni även maila Era övriga önskemål.

Förbränning:

Många säger att dom ofta vill ”bränna bort det där hullet på midjan” eller ”skala av lite på benen och rumpan”. Jag vill inte gå in på ordet diet för många förknippar det ordet med bantning vilket det absolut inte är. EN diet är att äta rätt mängd mat av rätt mat vid rätt tidpunkt.

Jag vill istället få er att tänka kvalité på det ni äter och framför allt protein! Undvik att räkna kalorier med den där exakta siffran, jag räknar inga kalorier utan det gör jag bara när jag ska tävla men det är på en sån extrem nivå så ska man inte tävla ska man inte ligga på den nivån heller.

OM du är person som samlat på dig runt midjan (de s.k. kärlekshandtagen) så tyder det på att du har en hög insulinproduktion som kommer i samband med högt intag av kolhydrater och nej, kolhydrater ska du inte undvika men ät rätt kolhydrat som potatis och ibland ris men ta bort pasta helt och hållet. OM du är en person som tycker att du samlar på dig mitt på magen över naveln är det ett tecken på stress och mycket kommer i form av koffein! Hormonet kortisol bildas. Men för att göra det hela enklare så säger jag så här: Du kan inte punktförbränna. Tänk om det vore så enkelt?!

lovehandles_91614533

Det jag kan ge er råd om (jag ger er råd inget annat eftersom jag inte träffar er och vet inget om er) så skär ner en aning på kolhydrater i början, de första veckorna men inte helt. Fyll upp dina måltider med protein (det är inte farligt med protein så länge du inte har en njursjukdom).

Lägg till lite mer nyttiga fetter som avokado, naturella nötter och främst cashew men kom ihåg att nötter innehåller mycket energi och min egen favorit: Omega-3! Ta den större dosen direkt på morgonen för att förbättra ditt insulinpåslag. Omega-3 är dessutom vetenskapligt bevisat för just fettförbränning!

Hur många måltider du äter om dagen spelar ingen roll så glöm det där med att du måste äta 5-6 mål om dagen för det är bra för förbränningen, nej det är en myt som jag hoppas dör ut snart. Kroppen sköter otroligt mycket på egen hand. ”Ge kroppen vad den behöver, inte vad den vill ha”.

Träningen då? Tro det eller men styrketräning och intervallträning är det bästa sättet att förbränna. Långdistans förbränner inte alls lika mycket men det är otroligt bra för hjärtat. Med styrketräning så bör du satsa på basövningar som knäböj, marklyft, militärpress, chins samt kompletteringsövningar som utfallsgång, stångrodd, armhävningar och plankan.

i

Hur ofta ska du träna då?

För att få synliga resultat på ca 8-10 veckor (om man sköter sig med kosten) så bör du träna 3-5 dagar i veckan iaf på ett gym. Naturligtvis ska du tycka om att vara där men nu snackar vi resultat. Kan du inte övningarna så tycker jag du ska anlita en instruktör eller en PT som du känner du kan lita på. Kön eller ålder spelar ingen roll.

Intervallträning bör du begränsa dig till 3 dagar i veckan. Promenader är så klart bra men det ska inte stressa dig och många promenerar för mycket! Ja du kan göra det för mycket, 45-60 min är en rimlig tid med bra tempo.

Vad är det mest effektivaste sättet att träna?

Högpulsträning och styrketräning. Nu kanske många tänker ”men löpning då?” Om ni t.ex enbart har 30 min på en dag att träna och vill göra det effektivt så får ni ut dubbelt så mycket av högpulsträning, dvs intervallträning både i förbränningssyfte och konditionsmässigt.

Styrketräning är A och O om man vill forma om sin kropp! Hinner man inte med just ett gympass funkar det hemma i samband med sina intervaller att träna armhävningar, snabba knäböj, plankan, upphopp, chins, utfallsgång så har ni fått med hela kroppen och tar ca 30 min om ni verkligen ligger i och gör det effektivt.

Är vissa muskler mer viktiga än andra?

Ja! Det finns vissa muskler som det finns klar fördel att träna mer än andra. Då tänker jag på ben, bål och rygg.

I vårt samhälle nu är det enormt många som har ett stillasittande arbete med armarna framför kroppen samtidigt som vi gör det mesta med händerna framför kroppen och våra framsida axlar får därför väldigt mycket aktivitet utan att vi tänker på det, vi sitter mycket i bil, sitter mycket i allmänhet så därför anser jag att fokus ska ligga på att träna upp baksida axlar och hållningen i ryggen för låt oss säga vem tycker inte en snygg hållning är snyggt? Men det är även bra för din kropp att ha den rak och upprättad för våra posturalmuskler och med postural menar jag de muskler som håller upp kroppen. De gör oss stabil och det finns sju stycken såna på kroppen och sex(!) av dem finns på kroppens baksida så då kanske ni förstår hur viktigt det är att träna upp baksidan av kroppen. Nånting jag alltid anser vara viktigast är att ha starka ben och en stark bål. Mindre risk att skada sig i vardagen dessutom!

 

 

Hur mycket bör man träna då?

Har man tränat i 1-2 månader redan så kan man lätt träna 4 dagar i veckan utan problem och få fina resultat om man är nybörjare. Men om man nu har hållit på ett tag så blir det ju svårare och det tar längre tid för kroppen är otroligt smart. Den anpassar sig väldigt lätt. Så tycker ni att ni står still i nån månad så lär ni se över vad ni gör. Det generella som man säger är att det ca 12 veckor att se synliga resultat om man tränar bra, äter som man ska och sköter sin återhämtning.

Jag hoppas ni gillar det ni läst och ser fram emot fler inlägg/ Med vänliga hälsningar Andreas Lindfors

_______________________________________________________________________________________

 För Er som missade inlägget om Andreas så kommer återigen här en kort info:

Andreas arbetar med PT-kunder i Gävle, Hofors och Falun samt mycket via online.

Lever själv fitness 24/7 så att säga och min träning räddade mitt liv ifrån ett liv med mycket alkohol och skitmat. Jag var den typiska smaltjocka killen som jämt sa ”kan äta vad jag vill, jag går ändå inte upp i vikt”. Det jag inte hade en aning om var hur min kropp mådde invändigt och hur mycket stryk mina organ gick ta emot. Jag misshandlade den ordentligt.

Nu har jag hunnit med och utbilda mig, tävlat i Athletic Fitness (styrkemoment med chins, dips och roddmaskin samt att man ska visa upp en atletisk fysik, inte så lätt som det kanske låter). Jag har styrketränat i ca 3 år och då har jag de sista 2½ åren tränat i stort sett varje dag i gymmet. Jag vilar endast vid behov och mår utmärkt av det, gymmet är mitt andra hem!

5464_10151322585005248_132847724_n-1

 

 





Comments are closed.